Västerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj

Hotel Utter Inn. Fotograf Pia Nordlander

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra.
”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.

Bakgrunden är förstås coronakrisen som gjort att många svenskar nu förbereder sig på en sommar i Sverige. Men också de lättade reserestriktionerna som möjliggör resor utanför den egna regionen. På temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till grannstäderna.

Alla kommer förstås fortsätta marknadsföra den egna staden, men genom samarbetet når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga.

Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.

– Våra städer knyter samman en spännande del av Sverige väl värd att upptäcka en sommar som denna. Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete, säger Sofie Lidholm.

Avstånden mellan städerna är i de flesta fall bara 1–2 timmar, vilket gör att turismen dem emellan oftast handlar om dagsturer. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.

– Den situation vi under våren hamnat i är unik och besöksnäringen är hårt drabbad. Nu när riktlinjerna lättar för inrikesresandet ökar konkurrensen om de svenska turisterna och då behöver vi tänka utanför boxen för att locka besökare, säger Sofie Lidholm och fortsätter:

– Genom samarbetet hoppas vi att det blir en ”win-win” som leder till att fler besökare upptäcker Västerås och ser oss som ett självklart besöksmål även i framtiden.

 

Kampanjen kommer att lanseras under juni. För ytterligare information, kontakta Sofie Lidholm, utvecklingschef Visit Västerås. Sofie.lidholm@vasteras.se 021-39 01 19.

 

Publicerad 200605

Läs fler artiklar:

Pressmeddelanden och nyheter

Det händer mycket i Västerås! Nya möten som kommer till stan, stora evenemang som är på gång samt nyheter inom näringslivet. Här listar vi några!

Läs mer

EM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021

Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.

Läs mer

Affärsplan 2020 - 2022

Västerås marknad & näringsliv AB:s affärsplan är tillsammans med bolagsordningen och ägardirektivet bolagets viktigaste styrdokument. Med affärsplanen som grund tas årliga verksamhetsplaner med tillhörande aktivitetsplaner och budget fram. Affärsplanen är ett levande dokument och revideras årligen. Nuvarande affärsplan gäller för perioden 2020-2022

Läs mer