Sommarsuccé för goda grannar – Unik kampanj får uppföljare

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad samarbetet med en gemensam höstkampanj.

Sommarkampanjen ”24 timmar hos grannen” byggde på att de fem städerna använde sina egna kanaler till att tipsa om attraktioner i grannstäderna. Huvudfokus låg på sociala media och varje stad satte upp särskilda webbsidor om övriga städer.

Det ovanliga draget uppskattades hos publiken. Intresset var minst sagt stort och som ett av många exempel var webbsidan om Västerås den tredje mest besökta på Örebros webbplats under kampanjperioden. På många andra håll såg det likadant ut, totalt genererade kampanjen 56 000 sidvisningar. Den totala räckvidden för inläggen i sociala medier uppgick till nära 1,5 miljoner medan engagemanget i form av länkklick, reaktioner, kommentarer och delningar var över 40 000.

  • Det känns otroligt roligt att denna, något vågade, satsning visade sig vara helt rätt. Närmarknaden har alltid varit viktig för Västerås och än mer nu i dessa tider. Det finns fortfarande många granninvånare som inte besökt Västerås och vi märker att kampanjen skapar nyfikenhet hos många! Berättar Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.

Succén gör att kampanjen nu får en uppföljare. Det framgångsrika konceptet upprepas, men nu med inriktning mot höstweekends. Kampanjen kommer att genomföras i två perioder under oktober och november och varje stad tipsar om sju attraktioner hos grannarna. Som tidigare kommer sociala medier att vara den huvudsakliga kanalen.

Bakom kampanjen står turistorganisationerna i respektive kommun; Visit Västerås, Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Örebrokompaniet.

Kontaktperson

Sofie Lidholm - Visit Västerås

Sofie Lidholm

Utvecklingschef | Visit Västerås

021-39 01 19 | 076-569 03 77

sofie.lidholm@vasteras.se

Läs fler artiklar:

Digital satsning på Västerås som mötesdestination

Tillväxtverket beviljar projektmedel Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Läs mer

Bombardier öppnar globalt innovationscenter på Finnslätten

Nu står det klart att Bombardier Transportation etablerar ett globalt test & teknologicenter på Finnslätten i Västerås. Det blir ett unikt state-of-the-art centrum där produktion och ingenjörsfunktioner flyttar samman i en stor gemensam anläggning och dessutom bygger man ut och öppnar upp befintliga labb för externa användare och samarbeten. 

Läs mer

Pressmeddelanden och nyheter

Det händer mycket i Västerås! Nya möten som kommer till stan, stora evenemang som är på gång samt nyheter inom näringslivet. Här listar vi några!

Läs mer

EM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021

Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.

Läs mer

Västerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra. ”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.

Läs mer